Проблема, над якою праюють вчителі Вікнинської філії КЗ "Хащуватський ліцей"
"Формування сучасного інформаційно-освітнього середовища НУШ шляхом підвищення якості освітньої діяльності "
Педагогічні працівники застосовують освітні технології, спрямовані на формування ключових компетентностей і наскрізних умінь здобувачів освіти
Метою повної загальної середньої освіти в Україні є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності (частина 1 статті 12 Закону України «Про освіту»).
Процес навчання
не може спиратись лише на передачу знань і навичок від учителя до учня. Вчителі
мають вчити учнів умінням робити висновки, самостійно ухвалювати рішення,
критично мислити.
Щоб досягти
цієї мети, необхідно формувати ключові компетентності, простежувати у
викладанні предметів (курсів) наскрізні змістові лінії.
Яким чином
можна забезпечити компетентнісний підхід у викладанні предметів (курсів) у
закладі освіти та забезпечити розвиток наскрізних умінь учнів?
В організації цієї роботи можна виокремити такі етапи:
1.
Обговорення проблем впровадження компетентнісного підходу на засіданнях
педагогічної ради та нарадах при директорові. Реалізацію компетентнісного
підходу можна визначити також як основну науково-методичну проблему, над
вирішенням якої працює заклад освіти. Над нею можуть працювати і окремі вчителі
у міжатестаційний період.
2.
Планування роботи вчителя. У календарно-тематичних планах,
навчальних програмах учителів мають бути передбачені види роботи, спрямовані
на розвиток оволодіння учнями ключовими компетентностями.
3. Вивчення роботи вчителів шляхом спостереження під час відвідування навчального заняття та виконання учнями контрольних зрізів. Форми і методи роботи, які використовуються вчителем на заняттях, мають бути спрямовані на розвиток творчої, пошукової та аналітичної роботи учнів. Може бути доцільним використання контрольних зрізів знань, щоб отримати інформацію щодо оволодіння учнями ключовими компетентностями. Для цього можна використати завдання міжнародних моніторингових досліджень PISA, TIMSS та інших.
Прикладами форм
роботи, які допомагають застосовувати компетентнісний підхід, можуть бути
включення учнів у дослідницьку та проектну діяльність, постановка та
розв’язання проблемних завдань, диспути, розв’язання ситуативних завдань,
мультимедійне навчання, комп’ютерне моделювання, прогнозування.
Організаційною
формою навчального заняття, яка сприяє формуванню компетентностей, може бути
не тільки урок, але й інші організаційні форми проведення навчальних занять: перевернуте,
змішане навчання, технологія веб-квесту, проектна, науково-дослідницька робота
тощо.
Під час
вивчення роботи вчителя потрібно враховувати, що важливим є не використання
певних форм роботи самих по собі, а їх доречність та ефективність для оволодіння
учнями ключовими компетентностями.
Як можна використати результати спостереження за відвіданими
навчальними заняттями та проведеними контрольними зрізами для підвищення якості
освітньої діяльності у закладі?:
Підготувати аналітичний висновок, у якому виокремити позитивні
моменти роботи педагогів та проблеми, які виникають у процесі застосування
компетентнісного підходу до навчання.
Результати висновку винести на обговорення педагогічної ради
закладу освіти, засідань методичних об’єднань (комісій).
Провести в закладі освіти майстер-класи вчителів, які успішно
впроваджують компетентнісний підхід у процесі викладання.
Розробки навчальних занять учителів можна оприлюднити на веб-сайті закладу освіти або інших відкритих ресурсах для обміну педагогічним досвідом.
Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти
Педагогічні працівники планують свою діяльність, аналізують її результативність
Календарний
(календарно-тематичний) план є основним робочим документом, який визначає
педагогічну діяльність вчителя та допомагає досягти очікуваних результатів
навчання. Календарне планування розробляється вчителем самостійно або спільно
з іншими педагогами в структурі методичного об’єднання (комісії) закладу
освіти.
Розроблюючи календарно-тематичні плани, потрібно враховувати:
Державні стандарти загальної середньої освіти;
навчальні програми предметів (курсів);
модельні навчальні програми (якщо вони передбачені типовою
освітньою програмою);
освітню програму закладу освіти.
Учителі можуть
розробляти власні навчальні програми з предметів, курсів на основі Державних
стандартів загальної середньої освіти чи за зразком модельної навчальної
програми – самостійно або об’єднавшись у професійні спільноти/мережі. Навчальні
програми предметів або курсів розробляються з урахуванням мети і загальних
цілей у рамках кожної з дев’яти освітніх галузей початкової школи.
Календарно-тематичний
план, навчальна програма повинні бути синхронізовані з освітньою програмою
закладу освіти. Обсяг запланованих годин за планом не повинен перевищувати або
бути меншим за обсяг годин робочого навчального плану освітньої програми
закладу освіти.
Календарно-тематичний
план – це результат творчої роботи вчителя, його бачення способів і напрямів
отримання очікуваних результатів навчання. Учитель сам визначає необхідний
обсяг годин на вивчення теми, може змінювати послідовність їх вивчення, визначати
обов’язкові види робіт. Форма ведення календарно-тематичного плану є
довільною. У першу чергу, план має бути зручним для використання самим
учителем. Календарно-тематичний план, крім тем уроків та дат їх проведення,
може містити опис наскрізних змістових ліній, визначення ключових
компетентностей, які розвиваються на даному занятті, домашні завдання, інші
компоненти на розсуд вчителя.
У процесі
вивчення роботи педагога щодо ведення календарно-тематичних планів треба
звернути увагу на наступне:
відповідність плану Державному стандарту загальної середньої
освіти;
відповідність очікуваним результатам навчально-пізнавальної
діяльності учнів згідно навчальних програм з предметів (курсів);
відповідність структури і обсягу календарно-тематичного плану
освітній програмі закладу освіти, робочому навчальному плану;
забезпечення компетентнісного підходу у викладанні.
Календарно-тематичне
планування розробляється не тільки для класно-урочної, але й для інших
організаційних форм освітнього процесу. Календарне планування може розроблятись
або на семестр, або на весь навчальний рік. У закладі освіти видається наказ
про підготовку календарно-тематичного планування. Календарно-тематичні плани
розглядаються і погоджуються на засіданнях методичних об’єднань (комісій)
закладу освіти та заступником директора з навчальної роботи.
У кінці
навчального року вчителі самостійно або на засіданнях методичних об’єднань
проводять аналіз реалізації календарно-тематичного планування та визначають
напрямки вирішення проблем, які виникали у ході використання календарного
планування протягом навчального року.
Немає коментарів:
Дописати коментар