ПЛАН
заходів щодо профілактики булінгу
2022/2023 навчальний рік
Вікнинська філія КЗ "Хащуватський ліцей"
№ п/п | Назва заходу | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальний |
Інформаційно-профілактичні заходи | ||||
1 | Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільній батьківській конференції | Батьки здобувачів освіти | Вересень | Завідувач філії Криворучко Т.М. |
2 | Засідання методичної комісії класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі » | Методична кухня класних керівників | Жовтень | Заступник завідувача філії з НВР Мемрук С.А. |
3 | Розробка пам’ятки «Маркери булінгу» | Педагогіч- ний колектив | Жовтень | Заступник завідувача філії з НВР Мемрук С.А. |
4 | Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом» | 1 – 9 класи | Упродовж року | Класні керівники |
5 | Контроль стану попередження випадків булінгу | Нарада при завідувачеві | Квітень | Завідувач філії Криворучко Т.М. |
6 | Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу» | Педагогічний колектив | Березень | Завідувач філії Криворучко Т.М. |
7 | Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню | Педагогічний колектив | Упродовж року | Заступник завідувача філії з НВР Мемрук С.А. |
Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти | ||||
1 | Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків | 1-4 | Упродовж року | Класні керівники |
2 | Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять | 1-9 | Упродовж року | Класні керівники |
3 | Робота відеозалу . Перегляд кінострічок відповідної спрямованості | 5 – 11 | Упродовж року | Учитель інформатики Дмитренко Є.В. |
4 | Засідання дискусійного клубу старшокласників «Як довіряти й бути вдячним» | 7-9 | Січень | Заступник завідувача філії з НВР Мемрук С.А. |
5 | Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творі, на уроках історії | 1-9 | Упродовж року | Класоводи, учителі літератури, історії |
6 | Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу» | 1-9 | 10-14 грудня | Класні керівники, учитель правознавства |
7 | Проведення заходів в рамках тематичного тижня «Тиждень дитячих мрій та добрих справ» | 1-9 | 17-21 грудня | Класні керівники, учителі-предметники |
Психологічний супровід | ||||
Діагностичний етап | ||||
1 | – Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; - діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; – дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах; | Усі категорії учасників освітнього процесу | Упродовж року (За потребою) | Класні керівники, |
2 | Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах | | Вересень | Класні керівники |
3 | Діагностика стану психологічного клімату класу | 1-9 | Упродовж року | Класні керівники |
4 | Спостереження під час навчального процесу, позаурочний час | 1-9 | Упродовж року | Класні керівники |
5 | Консультаційна робота з учасниками освітнього процесу | 1-9 | Упродовж року | Класні керівники |
6 | Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу | 1-9 | Упродовж року | Класні керівники |
Робота з батьками | ||||
1 | Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі» | 1-9 | Упродовж року | Класні керівники |
2 | Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини | 1- | Упродовж року | Класні керівники |
3 | Тренінг «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті» | За запитом | Січень – Лютий | Класні керівники |
4 | Інформаційна робота через інтернет-сторінки | | Упродовж року |
Завідувач філії Т.КРИВОРУЧКО
Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм
насильства та дискримінації
Заклад освіти планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в закладі
Будь-яка діяльність буде системною, якщо вона відповідним чином спланована. А такий важливий аспект освітньої діяльності, як запобігання будь-яким формам дискримінації і булінгу (цькування) в закладі, потребує чіткого планування та дій. Комплекс заходів із запобігання, профілактики та попередження булінгу складає антибулінгову політику закладу. Політика запобігання булінгу у закладі освіти має бути комплексною і охоплювати усіх учасників освітнього процесу. Кожен працівник закладу має знати про антибулінгову політику та неухильно дотримуватись правил та процедур нею встановлених.
З чого розпочати роботу над виробленням антибулінгової політики у закладі освіти?
1. Вивчення ситуації
Вивчення ситуації може відбуватися наступними кроками:
. аналіз звернень, що надходять до практичного психолога, керівника закладу;
. анкетування учнів, батьків та вчителів з метою виявлення основних чинників, що негативно впливають на психологічний комфорт та безпеку у закладі;
. аналіз чинників, які найчастіше провокують булінг (цькування) у закладі (наприклад, особливості контингенту учнів – соціально-економічні становище сімей, етнічний склад). Аналіз ситуації у закладі освіти є невід’ємною складовою діяльності з попередження насильства щодо дітей, адже лише його основі можна здійснювати відповідні заходи запобігання ситуації та розв’язання проблем конкретного закладу освіти;
. проведення циклу тренінгів для формування єдиного бачення проблеми насильства, з’ясування потреб дітей і знаходження компромісу між індивідуальними й спільними потребами, визначення обов’язків закладів освіти щодо попередження насильства серед дітей. Набуті знання та навички допоможуть створити сприятливий клімат для провадження системної роботи щодо попередження насильства в закладі освіти.
Створення робочої групи
Для формування антибулінгової політики у закладі створюється робоча група у складі представників керівництва закладу, педагогічного колективу, батьківської громадськості, практичного психолога (соціального педагога), представника учнівського самоврядування.
1. Розроблення Плану заходів для запобігання булінгу (цькуванню) та будь-яким іншим проявам насилля
Закон України «Про освіту» покладає на керівника закладу зобов’язання затвердити та оприлюднити План заходів із протидії булінгу.
Що необхідно включити до такого плану:
. Створення безпечного освітнього середовища: безпечний фізичний простір: заходи з адаптації будівлі та приміщень для забезпечення можливості ними користуватись усім учасникам освітнього процесу без дискримінації через фізичні можливості; постійне спостереження за поведінкою учнів під час перерв, безпечний доступ до мережі Інтернет тощо);
. безпечне емоційно-психологічне середовище: розвиток в учасників освітнього процесу соціально-емоційної грамотності, толерантності, прийняття різноманітності, вмінню співпрацювати, навичок ненасильницької комунікації тощо.
. Інформаційно-просвітницькі заходи (лекції, тренінги тощо).
. Навчання педагогів (спектр тем і напрямів найрізноманітні¬ший: від формування громадської компетентності до соціально-емоційної грамотності, поглиблення знань щодо методик запобігання виникненню насильства у дитячому колективі або ранніх ознак його виявлення тощо.
. Чітко і доступною мовою прописаний: порядок звернення щодо булінгу чи інших видів насильства;
. алгоритм дій для педагогів, інших працівників закладу та адміністрації у випадку виявлення фактів булінгу(цькування).
Наприклад, у випадку виявлення факту булінгу (або загрози його виникнення) порядок дій може бути таким:
. інцидент розглядається одразу працівником, який став очевидцем, або до кого надійшло звернення з приводу булінгу;
. заклад освіти надає підтримку особі, яка стала жертвою булінгу, забезпечуючи припинення будь-яких дій, які можуть створювати фізичний та психологічний тиск;
. школа повідомляє батькам;
представник керівництва спілкується з усіма сторонами конфлікту;
. за необхідності застосовують дисциплінарні заходи, які передбачені Статутом або іншими дисциплінарними документами/політиками школи;
. практичний психолог працює з ініціатором/ініціаторами та свідками випадку булінгу.
4.Ознайомлення усіх учасників освітнього процесу з антибуліговою політикою та її складовою – Планом заходів із протидії булінгу (цькуванню)
5.Схвалення документу рішенням педагогічної ради, затвердження керівником закладу та оприлюднення.
Важливі приниципи побудови антибулінгової політики закладу:
1. Антибулінгова політика є частиною інших політик та спирається на положення таких документів закладу, як Статут, Правила поведінки тощо та відповідає чинному законодавству (стаття 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
2. Антибулінгова політика стосується кожного у закладі. ЇЇ засади можна сформулювати, до прикладу, так: будь-які прояви булінгу (цькування) є неприпустимими;
- кожен має почуватися захищеним;
- надання підтримки усім працівникам закладу для створення ними позитивної атмосфери задля попередження булінгу (цькування);
- будь-які прояви булінгу будуть розглядатися дуже уважно та серйозно;
- постійний моніторинг виконання та регулярний перегляд антибулінгової політики;
- успішність виконання антибулінгової програми – це питання кожного у закладі освіти.
3. Антибулінгова політика - це співпраця з територіальними органами Національної поліції, службою у справах дітей тощо.
4. Без залучення батьків або їх законних представників до побудови антибулінгової політики школи неможливо забезпечити її цілісність і послідовність.
Саме тому так важливо:
. розробити інструкції для батьків, які допоможуть у виявленні ознак того, що їхня дитина стала жервтою/ініціатом чи свідком булінгу (цькування);
. проводити інформаційно-просвітницькі заходи для батьків.
Як оцінити виконання критерію Чи сформована у закладі антибулінгова політика? Що знають про неї учасники освітнього процесу?
. Чи оприлюднено План запобігання булінгу (цькуванню) і чи виконуються заплановані заходи? Чи охоплюють вони усі аспекти життя закладу?
. Чи знають педагоги, керівництво, як діяти у випадку виявлення булінгу (цькування)?
. Чи залучались представники територіального органу (підрозділу) Національної поліції до розроблення Плану заходів, інформаційно-просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу?
. Чи проводяться інформаційні заходи для батьків щодо пропусків занять, профілактики насильства у дитячому колективі, кібербулінгу тощо?
. Методи збору інформації Опитування (анкетування учнів, педагогічних працівників, батьків, інтерв’ю з практичним психологом).
. Спостереження (за освітнім середовищем).
Немає коментарів:
Дописати коментар