Робота з обдарованою молоддю


 

                                              План-програма

роботи із здібними та обдарованими дітьми

       на 2022-2023 навчальний рік

 

                                           Мета роботи:

•- пошук талановитих дітей та їх розвиток;

•- створення оптимальних умов для розвитку особистості та її нахилів;

•- розробка системи роботи з обдарованими учнями;

•- удосконалення уроку як засобу розвитку творчої особистості учня.

ВЕРЕСЕНЬ

•1. Тестування «Обдарована дитина». Уточнення списків здібних та обдарованих учнів.

•2. Робота з батьками здібних та обдарованих учнів (індивідуальні бесіди, рекомендації, анкетування).

ЖОВТЕНЬ

•1. Шкільні предметні олімпіади та конкурси, їх аналіз. Підготовча робота до регіональних етапів.

2. Індивідуально-групові заняття з переможцями І (шкільного) туру

ЛИСТОПАД

•1. Завдання для самоосвіти учнів.

•2. Участь у регіональних етапах олімпіад, конкурсі ім. П. Яцика, знавців творчості

 Т. Шевченка.

•3 Тиждень рідної мови.

ГРУДЕНЬ

•1. Індивідуальна робота, спрямована на розвиток творчих здібностей.

•2. Аналіз підсумків ІІ (регіонального) туру предметних олімпіад, мовних конкурсів.

•3. Рейтингова робота з основних базових предметів.

•4. Перевірка виконання завдань, що винесені на самоосвіту.

СІЧЕНЬ

Підсумки досягнень за І семестр.

ЛЮТИЙ

•1. Предметні тижні (згідно з робочим планом школи).

•2. Робота з батьками здібних та обдарованих дітей.

БЕРЕЗЕНЬ

 

•1. Тиждень української мови та літератури.

•2. Перспективи планування роботи із здібними та обдарованими учнями.

КВІТЕНЬ

•1. Предметні тижні (згідно з робочим планом школи).

•2. Індивідуальна робота з обдарованими дітьми.

•3. Підготовка звіту про роботу із здібними та обдарованими учнями у 2022-2023 н.р.

•4. Аналіз результатів підсумкового моніторингу якості знань з базових дисциплін.

ТРАВЕНЬ

• Підбиття підсумків роботи.

Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей 

 У роботі з обдарованими дітьми педагогу варто:

·        Підхоплювати думки учнів, оцінюючи їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість, інтерес до нового.

·        Стимулювати і підтримувати ініціативу учнів, самостійність.

·        Створювати проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.

·        Розвивати критичне сприйняття дійсності.

·        Вчити доводити починання до логічного завершення.

·        Надавати можливість виконувати більше навчальних завдань з обов'язковим підвищенням їх складності (при цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи, щоб уникнути перевантаження).

·        Використовувати творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих занять, свят.

·        Під час опрацювання програмового матеріалу залучати до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створювати розвиваючі ситуації.

·        Активно залучати до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.

·        Впливати особистим прикладом.

·        Пам'ятати, що «своєчасно знайти, виховати й розвинути задатки і здібності у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в кожному його покликання – це завдання стає тепер найголовнішим у системі навчально-виховного процесу» (В.О. Сухомлинський).

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ ПО РОБОТІ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ

1. Вчитель не повинен розхвалювати обдарованого учня за індивідуальні

успіхи, краще заохотити його до спільних занять зіншими дітьми.

2. Вчителеві не слід надмірно вдаватися до навчання з елементами змагання. Обдарована дитина частіше буде переможцем, що може викликати неприязне ставлення інших дітей.

3. Не можна підкреслювати винятковість обдарованої дитини чи, навпаки, зловмисно її принижувати, застосовувати сарказм.

4. Вчителеві слід пам'ятати, що обдаровані діти зазвичай негативно ставляться до суворо регламентованих повторюваних занять.

5. Методи, що сприяють ефективній роботіз обдарованими дітьми:

• повага до прагнення учнів працювати самостійно;

• надання дитині свободивиборущодо галузізастосування своїх здібностей;

• індивідуальне застосування навчальної програми;

• заохочення учнів до роботи над власними проектами;

• жодного тиску на дітей, створення атмосфери розкріпаченості;

• схвалення результатів діяльності у певній галузі для стимулювання ба-

жання випробувати себе в цій чи інших галузях;

• підкреслення ролі індивідуальних відмінностей;

• надання допомоги і підтримки дітям, які мають власний погляд і внаслідок цього відчувають тиск з боку інших.

Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми

1. Бути доброзичливим і чуйним. 

2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси. 

3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку. 

4. Мати широке коло інтересів. 

5. Бути готовим до виконання різноманітних обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей. 

6. Мати педагогічну і спеціальну освіту. 

7. Володіти почуттям гумору. 

8. Мати живий та активний характер. 

9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і до постійного самовдосконання. 

10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд. 

11. Бути цілеспрямованим і наполегливим. 

12. Володіти емоційною стабільністю. 

13. Уміти переконувати. 

14. Мати схильність до самоаналізу. 

Тест – анкета

„Про здібності дитини. Як їх упізнати?”

        У дитини абсолютно очевидні технічні здібності, якщо вона:

-​ цікавиться найрізноманітнішими механізмами та машинами;

-​ любить конструювати моделі, прилади, радіоапаратуру;

-​ сама докопується до причин зіпсованості і примх механізмів або апаратури, любить загадкові поломки або збої в роботі механізмів;

-​ може лагодити пошкоджені прилади і механізми, використовувати старі деталі для створення нових іграшок, доробок, знаходить оригінальні рішення;

-​ уміє і любить малювати, „бачить” креслення та ескізи малюнків;

-​ цікавиться спеціальною, навіть дорослою технічною літературою.

(6 характерних ознак)

Дитина має музичні здібності, якщо вона:

-​ любить музику та музичні записи, завжди намагається бути там, де можна послухати музику;

-​ якщо співає або грає на музичних інструментах, вкладає у виконання почуття та енергію, а також свій настрій;

-​ створює власні мелодії;

-​ навчилась або навчається грати на будь-якому музичному інструменті.

(4 характерні ознаки)

Артистичний талант у дитини виявляється в тому, що:

-​ часто, коли їй не вистачає слів, передає свої почуття мімікою, жестами і рухами;

-​ намагається викликати емоційні реакції в інших, коли з захопленнях про щось розповідає;

-​ змінює тональність голосу, мимоволі імітуючи людину, про яку розповідає;

-​ з великим бажанням виступає перед аудиторією, причому намагається, щоб його глядачами були дорослі;

-​ з дивовижною легкістю передражнює чиїсь звички, пози, висловлювання;

-​ пластична і відкрита всьому новому;

-​ любить і розуміє значення гарного або характерного одягу.

(7 характерних ознак)

У дитини неабиякий інтелект, якщо вона:

-​ добре розмірковує, ясно міркує, розуміє недоказане, висловлює причини і мотиви вчинків інших людей;

-​ володіє доброю пам’яттю;

-​ легко і швидко схоплює новий матеріал;

-​ задає дуже багато продуманих і виправданих ситуацією запитань;

-​ любить читати книги, причому за власною програмою, що на декілька років випереджує дошкільну або шкільну;

-​ випереджає своїх однолітків з навчання, причому не обов’язково є відмінником, часто скаржиться, що їй нудно на заняттях;

-​ значно краще і ширше своїх багатьох однолітків інформована про події і проблеми, що не торкаються її безпосередньо;

-​ володіє почуттям власної гідності і здорового глузду, не по рокам розважлива і навіть обачлива;

-​ все дуже добре сприймає, спостережлива, швидко, але не обов’язково гостро реагує на все нове і несподіване в житті.

(9 характерних ознак)

Не гнівайтесь на вашого пустуна – у нього спортивний талант:

-​ він енергійний і весь час хоче рухатись;

-​ він сміливий до безрозсудства і не боїться синців та гуль;

-​ він майже завжди бере гору в бійках навкулачки або виграє в якій-небудь спортивній грі;

-​ невідомо коли він встиг навчитися спритно вправлятись з ковзанами та лижами, м’ячами та ключкою;

-​ краще за багатьох своїх однолітків фізично розвинений і координований у рухах, рухається легко, пластично, граціозно;

-​ надає перевагу іграм, змаганням, навіть просто біганні перед книгами і спокійними розвагами;

-​ здається, що він ніколи серйозно не втомлюється;

-​ не має значення, чи цікавиться усіма видами спорту чи якимось одним, але у нього є свій герой спортсмен, якого він наслідує.

(8 характерних ознак)

У дитини літературний талант, якщо вона:

-​ розповідаючи про що-небудь, уміє додержуватись вибраного сюжету, не втрачає основної думки;

-​ любить фантазувати або імпровізувати на тему дійсної події, причому надає події щось нове та незвичне;

-​ вибирає в своїх усних або письмових оповіданнях такі слова, які добре передають емоційний стан та почуття героїв сюжету;

-​ зображує персонажів своїх фантазій живими та цікавими, з характерними людськими рисами;

-​ любить насамперед писати оповідання, не боїться почати писати роман про власне життя.

(5 характерних ознак)

У дитини здібності до наукової роботи, якщо вона:

-​ володіє явною здатністю до розуміння абстрактних уявлень, до узагальнень;

-​ уміє чітко висловлювати чужу і власну думку або спостереження, причому нерідко записує їх не для того, щоб похвалитися, а для себе;

-​ любить читати науково-популярну літературу, дорослі статті та книги, випереджаючи в цьому однолітків на декілька років, причому надає перевагу саме цій, а не розважальній літературі;

-​ із задоволенням проводить час за створенням власних проектів, конструкцій, схем;

-​ не журиться і ненадовго остигає до роботи, якщо його винахід або проект не підтримали або навіть висміяли.

(6 характерних ознак)

Учням початкових класів найчастіше властива загальна обдарованість.

Психолого –педагогічна наука виділяє 6 типів дитячої обдарованості:

а) академічна ( здатність навчатися успішно з усіх предметів);

б) інтелектуальна ( вміння думати, аналізувати, систематизувати );

в) творча (нестандартне мислення);

г) художня (музична, образотворча, сценічна );

д) соціальна ( лідерська; активна доброта дитини );

е) психомоторна (спортивна або рухова ).

Вищим рівнем прояву обдарованості є талант, а найвищим – геніальність.

         Однак, завжди необхідно пам’ятати, що проблема виявлення обдарованих дітей має яскраво виражений етичний аспект. Так, як мова йде про долю людини, то оцінка дитини як обдарованої чи ні не може стати самоціллю. Нав’язування ярликів типу „обдарований” чи „посередній” неприпустиме, адже несе небезпеку негативного впливу на розвиток особистості дитини. Тому, до проблеми виявлення обдарованих дітей слід підходити дуже обережно і виважено.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар