Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти

 

ПОЛОЖЕННЯ

про внутрішню систему забезпечення якості освіти

у Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" Гайворонської міської ради

 

І. Загальні положення

Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти  у Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" Гайворонської міської ради (далі – ВСЗЯО) розроблено відповідно до Законів України "Про освіту"; "Про загальну середню освіту"; розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р" Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року"; ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги; ДСТУ ISO 9000:2015 Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів; наказу Міністерства освіти і науки України від 09 січня 2019 року № 17 "Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти" тощо.

У процесі розроблення Положення про ВСЗЯО враховувалися "Абетка директора. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти" (Бобровський М. В., Горбачов С. І., Заплотинська О. О.).

Внутрішня система забезпечення якості освіти в Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" розбудовується на виконання статті 41 Закону України "Про освіту" для спрямування та контролю діяльності закладу щодо забезпечення якості освіти.

Процес створення та реалізації внутрішньої системи забезпечення якості освіти  базується на таких принципах:

-           автономія закладу освіти;

-           академічна доброчесність;

-           академічна свобода;

-           гнучкість і адаптивність системи освітньої діяльності;

-           гуманізм;

-           забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності;

-           забезпечення рівного доступу до освіти без дискримінації за будь-якими ознаками, у тому числі за ознакою інвалідності;

-           демократизм;

-           державно-громадське управління;

-           доступність для кожного громадянина всіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою;

-           людиноцентризм, дитиноцентризм;

-           постійне вдосконалення освітньої діяльності;

-           свобода у виборі видів, форм і темпу здобуття освіти, освітньої програми, закладу освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності;

-           урахування впливу зовнішніх чинників;

-           цілісність системи управління якістю освіти.

Метою розбудови та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в  Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" є:

-           гарантування якості освіти;

-           формування довіри громади до в  Комунальному закладі "Хащуватський ліцей";

-           постійне та послідовне підвищення якості освіти.

-           Відповідальність за впровадження ВСЗЯО в Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" покладається на директора Комунального закладу "Хащуватський ліцей";

ІІ. Структура внутрішньої системи забезпечення якості освіти

Складовими системи забезпечення якості освіти в закладі освіти є:

-           політика та процедури внутрішньої системи забезпечення якості освіти;

-           система та механізми забезпечення академічної доброчесності в закладі освіти;

-           критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти;

-           критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників;

-           критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти;

-           механізми реалізації внутрішньої системи забезпечення якості освіти.

ІІІ. Політика та процедури забезпечення внутрішньої системи забезпечення якості освіти

Політика внутрішньої системи забезпечення якості освіти спрямована на:

3.1. створення системи та механізмів забезпечення академічної доброчесності;

3.2. забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти;

3.3. забезпечення наявності в закладі освіти необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;

3.4. створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища;

3.5. запобігання та протидію булінгу (цькуванню);

3.6. застосування системи внутрішнього моніторингу для відстеження та коригування результатів освітньої діяльності.

3.1. Створення системи та механізмів забезпечення академічної доброчесності (див. розділ ІV);

3.2. Забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти

·    Для ефективного управління в Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" має бути забезпечений такими компонентами інформаційних систем, як:

-           сучасна мережа Інтернет;

-           технічне забезпечення (комп’ютерне, мультимедійне обладнання, цифрові засоби: проектор, фотокамера, проекційний екран, інтерактивна дошка тощо);

-           ліцензовані програмні продукти, електронні освітні ресурси;

-           єдиний інформаційний простір закладу (можливість спільного використання суб’єктами освіти наявних у системі електронних ресурсів);

-           доступ до наявних освітніх веб-ресурсів (веб-сайти, блоги педагогів, сайт закладу освіти, платформа для дистанційної освіти);

-           інформаційні ресурси навчального призначення (бібліотека, бази даних, інформаційні системи, програмне забезпечення, засоби зв’язку, комп’ютерні та телекомунікаційні мережі, радіо- та телеканали тощо).

3.3. Забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу

Комунальний заклад "Хащуватський ліцей" для організації освітнього процесу забезпечена такими ресурсами, як:

-           Державний стандарт загальної середньої освіти;

-           типові навчальні плани;

-           статут закладу освіти;

-           стратегія розвитку закладу освіти;

-           річний план роботи закладу освіти;

-           освітня програма закладу освіти;

-           штатний розпис закладу освіти;

-           календарно-тематичне планування;

-           методики та технології організації освітнього процесу;

-           методики роботи з дітьми з особливими освітніми потребами;

-           система матеріального та морального заохочення;

-           плани підвищення кваліфікації педагогічних працівників;

-           освітні інновації в організації освітнього процесу.

3.4. Створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища

Створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища передбачає:

-           організацію безбар’єрного простору (фізичну можливість та зручність потрапляння до закладу освіти, фізичну безпеку при пересуванні в ньому; можливість вільного отримання інформації про заклад освіти і освітні послуги, що надаються);

-           облаштування ресурсної кімнати (організація зони навчання та побутово-практичної зони);

-           забезпечення медіатеки мультимедійними засобами для максимального наближення дітей до необхідних джерел інформації;

-           застосування допоміжних технологій (пристрої для прослуховування, розширеної та альтернативної комунікації, принтери і дисплеї системи Брайля, інтерактивне обладнання);

-           створення комплексної системи заходів із супроводу учня з особливими освітніми потребами (корекційно-розвиткові заняття з практичним психологом, вчителем-логопедом, вчителем-дефектологом, вчителем-реабілітологом);

-           адаптацію та модифікацію типової освітньої програми або її компонентів (гнучкість програми, різні навчальні методики і проведення відповідного оцінювання, розробка індивідуальної програми розвитку);

-           реалізацію просвітницьких заходів щодо формування толерантності, поваги до індивідуальних особливостей дітей, подолання ментальних бар’єрів у взаємодії, неупередженості та недопущення дискримінації;

-           здійснення психолого-педагогічного супроводу формування у дітей з особливими освітніми потребами почуття поваги і власної гідності, усвідомлення своєї повноцінності та значущості у суспільстві.

3.5. Запобігання та протидія булінгу (цькуванню)

Запобігання та протидія булінгу (цькуванню) в Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" передбачає:

-           розроблення та оприлюднення правил поведінки здобувача освіти в закладі освіти;

-           розроблення та оприлюднення плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

-           розроблення та оприлюднення порядку подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

-           розроблення та оприлюднення порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальності осіб, причетних до булінгу (цькування) тощо.

3.6. Застосування системи внутрішнього моніторингу для відстеження та коригування результатів освітньої діяльності

До складу системи внутрішнього моніторингу належать:

-         система внутрішнього моніторингу якості освітньої діяльності та якості освіти;

-         система самооцінювання якості педагогічної та управлінської діяльності;

-         система оцінювання навчальних досягнень учнів.

Методи збору інформації:

·    Аналіз документів (плани роботи, звіти, протоколи засідань педагогічної ради, класні журнали тощо).

·    Опитування

– анкетування учасників освітнього процесу (педагогів, учнів, батьків);

– інтерв’ю (з педагогічними працівниками, представниками учнівського самоврядування);

– фокус-групи (з батьками, учнями, представниками учнівського самоврядування, педагогами).

·    Моніторинг

– навчальних досягнень здобувачів освіти;

– педагогічної діяльності (спостереження за проведенням навчальних занять, позакласною роботою тощо);

– за освітнім середовищем (санітарно-гігієнічні умови, стан забезпечення навчальних приміщень, безпека спортивних та ігрових майданчиків, робота їдальні та буфету, вплив середовища на навчальну діяльність тощо).

Інструментарій методів збору інформації:

-         пам’ятки для аналізу документів (щодо системи оцінювання навчальних досягнень учнів; фінансування закладу освіти; кількісно-якісного складу педагогічних працівників тощо);

-         анкети (для педагогів, учнів, батьків);

-         бланки спостереження (за проведенням навчальних занять, позакласною роботою тощо).

4.Система та механізми забезпечення академічної доброчесності

4.1. Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:

-           посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;

-           дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;

-           надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну діяльність;

-           контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;

-           об’єктивне оцінювання результатів навчання.

4.2. Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:

-           самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);

-           посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;

-           дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;

-           надання достовірної інформації про результати власної навчальної діяльності і джерела інформації.

4.3. За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

-         відмова в присвоєнні кваліфікаційної категорії;

-         позбавлення присвоєної кваліфікаційної категорії;

-         відмова в присвоєнні педагогічного звання;

-         позбавлення присвоєного педагогічного звання;

-         позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.

4.4. За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

-           повторне проходження оцінювання (контрольна, практична, лабораторна роботи, тест, залік тощо);

-           повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми.

5.Критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти

Критерії, правила і процедури оцінювання учнів в Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" визначаються на основі положень відповідних наказів МОН України щодо оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти (можливі інші критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти, що визначаються документами Комунального закладу "Хащуватський ліцей" та не суперечать чинному законодавству).

5.1. Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів у першому класі має формувальний характер, здійснюється вербально, на суб’єкт-суб’єктних засадах, що передбачає активне залучення учнів до самоконтролю і самооцінювання (відповідно до наказу МОН України від 20 серпня 2018 року  № 924 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів першого класу у Новій українській школі").

5.2. Навчальні досягнення учнів других класів підлягають формувальному і підсумковому (тематичному та завершальному) оцінюванню. Оцінювання результатів навчання учнів других класів здійснюється вербально (відповідно до наказу МОН України від 27 серпня 2019 року № 1154 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів другого класу").

5.3. Оцінювання навчальних досягнень учнів 3-4 класів здійснюється вербально (відповідно до наказу МОН України від 21 серпня 2013 року  № 1222 "Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти"):

-     з предметів інваріантної складової: "Інформатика", "Музичне мистецтво", "Образотворче мистецтво", інтегрованого курсу "Мистецтво", "Основи здоров’я", "Фізична культура", "Я у світі" та "Трудове навчання";

-     з усіх предметів варіативної складової.

Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється за 12-бальною шкалою: з предметів інваріантної складової освітніх галузей: "Мови і літератури (мовний і літературний компоненти)", "Математика", "Природознавство".

5.4. Оцінювання навчальних досягнень учнів основної школи здійснюється за 12-бальною шкалою (відповідно до наказу МОН України від 21 серпня 2013 року № 1222 "Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти").

Відповідно до ступеня оволодіння знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні навчальних досягнень учнів: початковий, середній, достатній, високий.

Оцінювання здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів, а також за результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної (індивідуальне, групове, фронтальне опитування), письмової (самостійна робота, контрольна робота, тематична контрольна робота, тестування, та ін.).

5.5. Оцінювання навчальних досягнень учнів старшої школи здійснюється за 12-бальною системою(шкалою) і його результати позначаються цифрами від 1 до 12 (відповідно до наказу МОН України від 13 квітня 2011 року № 329 "Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти").

Обов’язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної складової навчального плану закладу.

5.6. Державна підсумкова атестація осіб, які здобувають загальну середню освіту в Комунальному закладі "Хащуватський ліцей", відбувається відповідно до наказу МОН України від 07 грудня 2018 року № 1369 "Про затвердження Порядку проведення державної підсумкової атестації" (Із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки України № 221 від 18 лютого 2019 року).

6.       Критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників

Критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників закладу визначаються на основі положень наказу МОН України від 09 січня 2019 року № 17 "Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти".

Індикатори оцінювання та методи збору інформації для критеріїв оцінювання визначаються відповідно до Додатку 1. Критерії, індикатори оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти "Абетка директора. Рекомендацій до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти" (Бобровський М. В., Горбачов С. І., Заплотинська О. О.).

6.1. Вимога 1. Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти.

Критерії оцінювання:

1.1. Педагогічні працівники планують свою діяльність, аналізують її результативність.

1.2. Педагогічні працівники застосовують освітні технології, спрямовані на формування ключових компетентностей і наскрізних умінь здобувачів освіти.

1.3. Педагогічні працівники беруть участь у формуванні та реалізації індивідуальних освітніх траєкторій для здобувачів освіти (за потреби).

1.4 Педагогічні працівники створюють та/або використовують освітні ресурси (електронні презентації, відеоматеріали, методичні розробки, веб-сайти, блоги тощо).

1.5. Педагогічні працівники сприяють формуванню суспільних цінностей у здобувачів освіти у процесі їх навчання, виховання та розвитку.

1.6. Педагогічні працівники використовують інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі.

6.2. Вимога 2. Постійне підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників.

Критерії оцінювання:

2.1. Педагогічні працівники забезпечують власний професійний розвиток і підвищення кваліфікації, у тому числі щодо методик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

2.2. Педагогічні працівники здійснюють інноваційну освітню діяльність, беруть участь у освітніх проектах, залучаються до роботи як освітні експерти.

6.3. Вимога 3. Налагодження співпраці зі здобувачами освіти, їх батьками, працівниками закладу освіти.

Критерії оцінювання:

3.1. Педагогічні працівники діють на засадах педагогіки партнерства.

3.2. Педагогічні працівники співпрацюють з батьками здобувачів освіти з питань організації освітнього процесу, забезпечують постійний зворотній зв’язок.

3.3. У закладі існує практика педагогічного наставництва, взаємонавчання та інших форм професійної співпраці.

6.4. Вимога 4. Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності.

Критерії оцінювання:

4.1. Педагогічні працівники під час провадження педагогічної та наукової (творчої) діяльності дотримуються академічної доброчесності.

4.2. Педагогічні працівники сприяють дотриманню академічної доброчесності здобувачами освіти.

VII. Критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти

Критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти визначаються на основі положень наказу Міністерства освіти і науки України від 09 січня 2019 року № 17 "Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти".

Індикатори оцінювання та методи збору інформації для критеріїв оцінювання визначаються відповідно до Додатку 1. Критерії, індикатори оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти "Абетка директора. "Абетка директора. Рекомендацій до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти" (Бобровський М. В., Горбачов С. І., Заплотинська О. О.).

7.1. Вимога 1. Наявність стратегії розвитку та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань.

Критерії оцінювання:

1.1. У закладі затверджено стратегію його розвитку, спрямовану на підвищення якості освітньої діяльності.

1.2. У закладі освіти річне планування та відстеження його результативності здійснюються відповідно до стратегії його розвитку та з урахуванням освітньої програми.

1.3. У закладі освіти здійснюється самооцінювання якості освітньої діяльності на основі стратегії (політики) і процедур забезпечення якості освіти.

1.4. Керівництво закладу освіти планує та здійснює заходи щодо утримання у належному стані будівель, приміщень, обладнання.

7.2. Вимога 2. Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм.

Критерії оцінювання:

2.1. Керівництво закладу сприяє створенню психологічно комфортного середовища, яке забезпечує конструктивну взаємодію здобувачів освіти, їх батьків, педагогічних та інших працівників закладу освіти та взаємну довіру.

2.2. Заклад оприлюднює інформацію про свою діяльність на відкритих загальнодоступних ресурсах.

7.3. Вимога 3. Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників.

Критерії оцінювання:

3.1. Керівник закладу формує штат закладу, залучаючи кваліфікованих педагогічних та інших працівників відповідно до штатного розпису та освітньої програми.

3.2. Керівництво закладу за допомогою системи матеріального та морального заохочення мотивує педагогічних працівників до підвищення якості освітньої діяльності, саморозвитку, здійснення інноваційної освітньої діяльності.

3.3. Керівництво закладу освіти сприяє підвищенню кваліфікації педагогічних працівників.

7.4. Вимога 4. Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодія закладу освіти з місцевою громадою.

Критерії оцінювання:

4.1. У закладі створюються умови для реалізації прав і обов’язків учасників освітнього процесу.

4.2. Управлінські рішення приймаються з урахуванням пропозицій учасників освітнього процесу.

4.3. Керівництво закладу створює умови для розвитку громадського самоврядування.

4.4. Керівництво закладу сприяє виявленню громадської активності та ініціативи учасників освітнього процесу, їх участі в житті місцевої громади.

4.5. Режим роботи закладу та розклад занять враховують вікові особливості здобувачів освіти, відповідають їх освітнім потребам.

4.6. У закладі створюються умови для реалізації індивідуальних освітніх траєкторій здобувачів освіти.

7.5. Вимога 5. Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності.

Критерії оцінювання:

5.1. Заклад впроваджує політику академічної доброчесності.

5.2. Керівництво закладу сприяє формуванню в учасників освітнього процесу негативного ставлення до корупції.

VIIІ. Механізми реалізації внутрішньої системи забезпечення якості освіти

Механізми реалізації ВСЗЯО передбачають здійснення періодичного оцінювання компонентів в Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" за напрямами оцінювання відповідальними посадовими особами і представниками громадських структур закладу освіти на основі визначених методів збору інформації та відповідного інструментарію. Отримана інформація узагальнюється, відповідний компонент оцінюється, після чого зазначені матеріали передаються дирекції закладу для прийняття відповідного управлінського рішення щодо удосконалення якості освіти в Комунальному закладі "Хащуватський ліцей".

Дані щодо процедури та результатів оцінювання мають узагальнюватися зокрема в таблицях, прикладом яких є наведена нижче таблиця "Механізми реалізації ВСЗЯО" (див. табл. 1), де передбачені такі змістові графи.

2.                      Компоненти напряму оцінювання. До них віднесено (відповідно до наказу МОН України від 09 січня 2019 року  № 17 "Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти"):

-           освітнє середовище закладу освіти (облаштування території, стан приміщення закладу, дотримання повітряно-теплового режиму, стан освітлення, прибирання приміщень, облаштування та утримання туалетів, дотримання питного режиму тощо);

-           система оцінювання здобувачів освіти (оприлюднення критеріїв, правил та процедур оцінювання навчальних досягнень, здійснення аналізу результатів навчання учнів, впровадження системи формувального оцінювання тощо);

-           педагогічна діяльність педагогічних працівників (формування та реалізація індивідуальних освітніх траєкторій учнів, використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі, розвиток педагогіки партнерства тощо);

-           управлінські процеси закладу освіти (стратегія розвитку закладу, здійснення річного планування відповідно до стратегії, підвищення кваліфікації педагогічних працівників тощо).

3.                      Періодичність оцінювання. Визначається відповідно до частоти оцінювання (1 раз на п’ять років, 1 раз на 2 роки, 1 раз на рік, півріччя (семестр), квартал (чверть), щомісячно, щотижнево тощо).

4.                      Відповідальні за оцінювання. Ними є не тільки члени адміністрації закладу освіти, а й представники колективу, громадських організацій закладу. Перелік таких осіб може виглядати так: директор, заступники директора, голови методичних об’єднань, педагогічні працівники, психолог, соціальний педагог, бібліотекар, медична сестра, члени ради школи, батьківського комітету, учнівського комітету тощо.

5.                      Методи збору інформації та інструментарій. У цій графі визначається метод збору інформації (аналіз документів, опитування, спостереження, моніторинг) та інструментарій (пам’ятка, бланк, анкета тощо).

6.                      Форми узагальнення інформації. До інформації, яку має надати відповідальна особа після завершення процедури оцінювання, віднесено аналітичну довідку, письмовий звіт, усний звіт, доповідну записку, акт тощо.

7.                      Рівень оцінювання. Рівень оцінювання як обов’язковий елемент механізму передбачає визначення рівня оцінювання: перший (високий); другий (достатній); третій (вимагає покращення); четвертий (низький).

8.                      Управлінське рішення. Управлінське рішення приймається на основі аналізу отриманої інформації у вигляді наказу, рішення педагогічної ради, ради закладу, розпорядження, вказівки, письмового доручення, припису, інструкції, резолюції тощо і спрямовано на вдосконалення якості освіти в Комунальному закладі "Хащуватський ліцей".

9.                      Представлене таким чином Примірне положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в Комунальному закладі "Хащуватський ліцей" є загальним документом, у якому відображені не всі особливості закладів загальної середньої освіти, зокрема щодо політики та процедур, критеріїв, правил і процедур оцінювання, механізмів упровадження ВСЗЯО тощо. 

Таблиця 1

Механізми реалізації внутрішньої системи забезпечення якості освіти

 

№ з/п

Компоненти напряму оцінювання

Періодичність оцінювання (навчальний рік)

Відповідальні за оцінювання

Методи збору інформації та інструментарій

Форми узагальнення інформації

Рівень оцінювання

Управлінське рішення

1

2

3

4

5

6

7

8

 

Комплексне самооцінювання за всіма напрямками 22021-2022 н.р.,

 2028-2029 н.р.

 

 

 

 

 

 

І

ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ

2023-2024

2026-2027

2028-2029

 Директор, заступники, завідувачі філій

 

 звіт за напрямками

 

 наказ за 

підсумками самооцінювання

1.2.

Забезпечення здорових, безпечних і комфортних умов навчання та праці

 

 

 

 

 

 

 

Облаштування території закладу. Забезпечення комфортних та безпечних умов перебування

1 раз на 2 роки

Завідувач господарством

спостереження

акт

 

 

 

Стан електропроводки та електрообладнання

2 рази в рік

Завідувач господарством

спостереження

акт

 

 

 

Стан приміщення закладу. Наявність всіх необхідних та відповідних умов до облаштування навчальних приміщень

постійно

адміністрація

спостереження

акт

 

 

 

Обізнаність працівників та учнів з правилами пожежної безпеки і алгоритмом дій в умовах надзвичайних ситуацій

2 рази на рік

Заступник директора з НВР директора. Відповідальний за ОП

Інструктаж, бесіда

 

 

 

 

Дотримання повітряно-теплового, режиму, стан освітлення

постійно

Сестра медична, Завідувач господарством

вимірювання

Усна доповідь

 

 

 

Наявність плакатів , листівок з гігієнічними вимогами

Двічі на рік

Завідувач господарством, сестра медична

спостереження

 

 

 

 

Режим питної води

постійно

Сестра медична, Завідувач господарством

спостереження

акт

 

 

 

Відповідність харчоблоку та їдальні сучасним вимогам. Створення належних умов для харчування

постійно

Директор, сестра медична

спостереження

акт

 

 

 

Чи є доступ до автотранспорту на територію закладу

1 раз на місяць

Завідувач господарством

спостереження

Усна доповідь

 

 

 

Безпечність інтернету у закладі

2 рази на рік

Інженер-електронік

Вивчення питання, опитування

Усна доповідь

 

 

 

Чи є облаштування спортивних і ігрових майданчиків (справність інвентарю, відсутність ям, відповідність нормам ТБ

1 раз на рік

Директор, завідувач господарством

спостереження

Усна доповідь

 

 

 

Дизайн освітнього середовища, його гнучкість

1 раз на рік

Директор, завідувач господарством

спостереження

 

 

 

 

Наявність місць

для відпочинку на перерві учнів і працівників

1 раз на рік

Директор, завідувач господарством

спостереження

Усна доповідь

 

 

 

Облаштування освітнього середовища, яке відповідає критеріям НУШ для початкової школи

1 раз на рік

Директор, завідувач господарством

спостереження

 

 

 

 

Умови адаптації учнів і працівників до освітнього процесу

1 раз на рік

Адміністрація, практичний психолог

спостереження

Наказ, педрада

 

 

 

Чи озеленення території є достатнім

1 раз на рік

Директор, завідувач господарством

Бліц опитування

 

 

 

 

Чи не створює облаштування приміщень закладу загрози травмування здобувачів освіти та працівників закладу

1 раз на рік

Директор, завідувач господарством

аналіз

Усна доповідь

 

 

 

Проаналізувати режим прибирання приміщень та території закладу

щотижня

Завідувач господарством

аналіз

 

 

 

 

Облаштування та забезпечення інвентарем спортивних та гімнастичних залів

Двічі на рік

дирекція

спостереження

 

 

 

 

Дотримання режиму провітрювання приміщень

щодня

сестра медична

спостереження

акт

 

 

 

Відповідність санітарним вимогам облаштування туалетних кімнат

1 раз на тиждень

Завідувач господарством

спостереження

акт

 

 

 

Проведення ранкових зустрічей у початковій школі

періодично

Заступник з НВР

спостереження

 

 

 

 

Створення навчальних осередків у класах НУШ

щорічно

Заступники  з НВР

спостереження

 

 

 

 

Ергономічні меблі

1 раз на рік

Завідувач господарством

спостереження

Усна доповідь

 

 

 

Відсутність надлишкового нагромадження

1 раз на рік

Завідувач господарством

інтерв’ю

Усна доповідь

 

 

 

Незагромадженість вікон

періодично

Завідувач господарством, сестра медична

спостереження

Усна доповідь

 

 

 

Облаштування актової зали

1 раз на 2 роки

директор

спостереження

 

 

 

 

Підвіз здобувачів освіти та працівників до закладу

постійно

директор

Збір інформації

 

 

 

 

Облаштування медіатеки

1 раз на 5 років

директор

спостереження

 

 

 

 

Облаштування ресурсної кімнати

1 раз на 5 років

директор

спостереження

 

 

 

 

Облаштування учительської кімнати

1 раз на 5 років

директор

Спостереження, інтерв’ю

 

 

 

 1.2.

Створення освітнього середовища вільного від будь яких форм насильства та дискримінації

 

 

 

 

 

 

 

Запобігання та протидія булінгу, цькуванню та дискримінації

 постійно

 практичний психолог, сестра медична

 Збір інформації, спостереження

 

 

 

 

Протидія булінгу з боку керівництва та вчителів

 постійно

 практичний психолог

 анкетування

 

 

 

 

Розроблення правил поведінки, які відомі і прийнятні усім

 постійно

 практичний психолог

 Збір інформації, спостереження

 

 

 

 1.3.

Формування інклюзивного , розвивального та мотивуючого освітнього простору

 постійно

 Директор, завідувач господарством

 спостереження

 

 

 

 

Пристосування дизайну до усіх учасників освітнього процесу

постійно

 Директор, завідувач господарством

 спостереження

 

 

 

 

Застосування вчителями методик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами

постійно

 педагогічні працівники, асистенти вчителя

 анкетування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ.

САМООЦІНВАННЯ   ЯКОСТІ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

2024-2025

2027-2028

2028-2029

 Директор, заступники, завідувачі філій

 

 звіт за напрямками

 

 наказ за 

підсумками самооцінювання

2.1.

Система оцінювання здобувачів освіти

 

 

 

 

 

 

 

Оприлюднення критеріїв, правил та процедур оцінювання навчальних досягнень

1 раз на рік

Педпрацівники, відповідальний за сайт гімназії

Спостереження, вивчення документації, аналіз розміщення інформації на сайті і стендах

 

 

 

 

Здійснення аналізу результатів навчання здобувачів освіти,

3 рази на рік

Заступники директора

Анкетування, моніторинг

 

 

Наказ , протоколи педради

 

Упровадження формувального оцінювання

1 раз на рік

Вчителі, адміністрація

спостереження

 

 

наказ

 

Врахування висновків PISSA в навчальному процесі

постійно

Заступники директора

Спостереження, моніторинг

 

 

Протоколи засідань 

методичних комісій

 

Дистанційне оцінювання здобувачів освіти

За потребою

Заступники директора

Інтерв’ю, вивчення документації

 

 

наказ

 

Проведення внутрішнього моніторингу формування компетентностей

2 рази на рік

Заступники директора

Спостереження, вивчення документації

 

 

Протоколи педради

 

Впровадження взаємооцінювання і самооцінювання

постійно

Педпрацівники

Заступник з НВР

Спостереження, співбесіда з учасниками освітнього процесу, анкетування

Аналітична довідка

 

 

 

Використання освітнього портфоліо

1 раз на рік

Педпрацівники, заступник з НВР

Аналіз портфоліо

 

 

Наказ

 

Корекція освітньої діяльності здобувачів освіти

За потребою

педпрацівники

Порівняльний аналіз, анкетування, учнів і батьків

Звіт

 

 

 

Визначення необхідної індивідуальної освітньої траєкторії для деяких категорій учнів

2 рази на рік

Вчителі, соціальні педагоги, психологи

Співбесіда з батьками, обстеження

Аналітична довідка

 

 

2.2

Систематичне відстеження результатів навчання кожного учня та надання йому (за потреби) підтримки в госвітньому просторі

 

 

 

 

 

 

 

аналіз результатів навчання учнів

2 рази на рік

вчителі

 

табель, свідоцтво досягнень

 

 

 

впровадження системи формувального оцінювання

постійно

вчителі

 

свідоцтво досягнень

 

 

2.3.

Спрямованість системи оцінювання на формування в учнів відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання

 

 

 

 

 

 

 

формування в учнів відповідального ставлення до результатів навчання

постійно

вчителі, практичний психолог

спостереження, анкетування

 

 

 

 

забезпечення самооцінювання та взаємооцінювання учнів

постійно

вчителі, практичний психолог

спостереження, анкетування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ

САМООЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

2024-2025

2027-2028

2028-2029

 Директор, заступники, завідувачі філій

 

 звіт за напрямками

 

 наказ за підсумками самооцінювання, наказ за наслідками атестації

3.1

Педагогічна діяльність педагогічних працівників ЗО

 

 

 

 

 

 

 

Реалізація індивідуальних освітніх траєкторій учнів

постійно

директор

Опитування, анкетування, вивчення документації

 

 

 

 

Планування діяльності , аналіз, результативність

2 рази на рік

Вчителі, заступники директора

Вивчення документації

 

 

 

 

Використання ІКТ в освітньому процесі

постійно

Директор, заступники, голови предментних комісій

Ознайомлення із створеними освітніми ресурсами, спостереження

 

 

наказ

 

Сприяння формуванню суспільних цінностей у здобувачів освіти у процесі навчання, виховання і розвитку

постійно

Класні керівники, заступник з НВР

Спостереження, анкетування

 

 

 

 

Розвиток педагогіки партнерства

періодично

директор

Анкетування, співбесіди, спостереження

 

 

 

 

Застосування освітніх технологій, спрямованих на формування ключових компетентностей та наскрізних умінь

періодично

Заступники директора

Спостереження, вивчення документації

 

 

 

 

Забезпечення власного професійного розвитку і підвищення кваліфікації

За потребою

Заступник з НВР

Вивчення документації і портфоліо вчителів

 

 

Річний план, наказ

 

Здійснення інноваційноїх діяльності , участь в освітніх проєктах

періодично

 

 

 

 

 

 

Залучення вчителів, як освітніх експертів, тренерів та тьюторів

За потребою

директор

Вивчення портфоліо, документації

 

 

 

 

Робота з обдарованою молоддю

постійно

Заступник директора

Аналіз даних

 

 

наказ

 

Практика педагогічного наставництва

періодично

 

аналіз

 

 

 

 

Налагодження командної роботи

постійної

директор

Спостереження, опитування

 

 

 

 

Організація педагогічної діяльності на засадах академічної доброчесності

постійно

адміністрація

Опитування, анкетування

 

 

Положення, протоколи педради

 3.2.

Постійне підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників 

 

 

 

 

 

 

 

Забезпечення власного професійного розвитку і підвищення кваліфікації, у тому числі щодо методик роботи з ООП

постійно

вчителі

самоаналіз педагогічної діяльності

 

 

звіт про досягнуті результати підвищення кваліфікації на педагогічній раді закладу

 

Здійснення освітньої інноваційної освітньої діяльності, участь у освітніх проєктах, залучаються до роботи як освітні експерти

постійно

вчителі

Аналіз інноваційної освітньої діяльності

 

 

 

3.3.

Налагодження співпраці з учнями, їх батьками, працівниками

 

 

 

 

 

 

 

педагогічні працівники діють на засадах педагогіки та партнерства

постійно

вчителі, практичний психолог, анкетування

 

 

 

 

 

Співпраця з батьками учнів з питань організації освітнього процесу, забезпечують постійний зворотний зв'язок

постійно

адміністрація, класні керівники, практичний психолог

протоколи батьківських зборів

 

 

 

 

практика педагогічного наставництва, взаємонавчання та інших форм професійної співпраці

за потреби

адміністрація, вчитель наставник

план роботи з молодими вчителями

 

 

 

3.4.

Організація педагогічної діяльності та навчання учнів на засадах академічної доброчесності

 

 

 

 

 

 

 

Дотримання академічної доброчесності

постійно

всі працівники школи

анкетування

 

 

розгляд на педагогічній раді закладу

 

Сприяння дотриманню академічної доброчесності учнями

постійно

учасники освітнього процесу

анкетування, самоаналіз

 

 

розгляд на педагогічній раді закладу, батьківських зборах

IV

УПРАВЛІНСЬКІ ПРОЦЕСИ

2022-2023

2025-2026

2028-2029

 Адміністрація закладу

 

 звіт

 

 наказ за підсумками

4.1.

Стратегія розвитку та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених завдань

 

 

 

 

 

 

 

Затвердження стратегії розвитку

1 раз на 5 років

адміністрація

Вивчення документації

 

 

Стратегія, наказ

 

Здійснення річного планування відповідно до стратегії

1 раз на рік

адміністрація

Вивчення документації

 

 

Річний план, наказ

 

Підвищення кваліфікації педагогічних працівників

постійно

Заступник з НВР

Вивчення документації

 

 

Програма

 

Самооцінювання якості освітньої діяльності на основі стратегії

1 раз на рік

Адміністрація закладу

Анкетування, збір і аналіз інформації

 

 

Наказ, протоколи педради

 

Керівництво закладу планує та здійснює заходи щодо забезпечення належних умов для учасників освітнього процесу

постійно

Керівництво закладу

Спостереження, вивчення документації, анкетування батьків, учнів та вчителів

 

 

Річний план

 

Створення психологічно комфортного середовища

постійно

практичний психолог, адміністрація

Вивчення документації, опитування

 

 

 

 

Оприлюднення інформації про свою діяльність

постійно

Адміністрація, відповідальний за сайт

Вивчення сайту

 

 

 

 

Формування штату закладу

1 раз на рік, за потребою

Адміністрація

Вивчення штатного розпису, статистичні звіти

 

 

Штатний розпис

 

Мотивація педагогічних працівників, стимулювання педагогічної діяльності

постійно

адміністрація

Трудові книги, опитування , вивчення документації

 

 

Накази

 

Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці усіх учасників освітнього процесу,

постійно

Директор

Опитування, інтерв’ю, анкетування

 

 

 

 

Взаємодія закладу з місцевою громадою

постійно

Керівництво закладу

Опитування, співбесіди

 

 

 

 

Створення умов для реалізації освітніх траєкторій учасників навчального процесу

постійно

Адміністрація

Опитування

 

 

 

 

Формування в учасників освітнього процесу негативного ставлення до проявів корупції

постійно

Керівництво закладу

Спостереження, співбесіди

 

 

 

 

Сприяння та розбудова бібліотеки та медіатеки для розширення можливостей освітнього простору

1 раз на рік

Адміністрація закладу

Інтерв’ю, спостереження

 

 

 

 

Створення освітнього простору для дітей з особливими потребами

постійно

Керівництво закладу

спостереження

Аналітичні довідки

 

 

 

Запобігання та протидія булінгу (цькуванню)

 

постійно

Адміністрація закладу

Програма

 

4.2.

Формування відносин довіри, прозористі, дотримання етичних норм

 

 

 

 

 

 

 

Сприяння створення психологічного середовища, яке забезпечує конструктивну взаємодію учнів, їх батьків, педагогічних та інших працівників закладу та взаємну довіру

постійно

адміністрація, практичний психолог, педагогічні працівники

спостереження, анкетування, інтерв'ю

 

 

 

 

 

оприлюднення інформації про свою діяльність на відкритих загальнодоступних ресурсах

відповідно до вимог Закону "Про освіту" та "Про повну загальну середню освіту"

адміністрація закладу

 

 

 

 

4.3.

Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників

 

 

 

 

 

 

 

 формування штату закладу, залучаючи кваліфікаційних педагогічних та інших працівників відповідно до штатного розпису та освітньої програми

за потреби, відповідно до штатного розпису

адміністрація закладу

 

 

 

 

 

Мотивування педагогічних працівників до підвищення якості освітньої діяльності, саморозвитку, здійснення інноваційної освітньої діяльності

постійно

адміністрація закладу

 

 

 

 

 

Сприяння підвищення кваліфікації педагогічних працівників

постійно

адміністрація закладу

 

 

 

 

4.4.

Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, ухвалення управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою

 

 

 

 

 

 

 

Створення умов для реалізації прав і обов’язків учасників освітнього процесу

постійно

адміністрація закладу

 

 

 

 

 

приймання управлінських рішень з урахуванням пропозицій учасників освітнього процесу

 

 

 

 

 

 

 

створення умов для розвитку громадського самоврядування

постійно

адміністрація закладу

 

 

 

 

 

сприяння виявлення громадської активності та ініціативи учасників освітнього процесу, їхньої участі в житті місцевої громади

постійно

адміністрація закладу

 

 

 

 

 

врахування вікових особливостей учнів, відповідність їхнім освітнім потребам

постійно

адміністрація закладу, педагогічні працівники, практичний психолог

 

 

 

 

 

створення умови для реалізації індивідуальних освітніх траєкторій учнів

постійно

адміністрація закладу, педагогічні працівники, практичний психолог

анкетування

 

 

 

4.5.

Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності

 

 

 

 

 

 

 

впровадження політики академічної доброчесності

постійно

усі учасники освітнього процесу

анкетування

 

 

 

 

сприяння формування в учасників освітнього процесу негативного ставлення до корупції

постійно

усі учасники освітнього процесу

анкетування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар