Виховна робота

 Правила поведінки учасників освітнього про­цесу в закладі освіти забезпечують дотримання етичних норм, повагу до гідності, прав і свобод людини

            Так склалося, що у практиці роботи закладів освіти встановлення правил поведінки асоціюється з дуже імперативними рамками та шкільною муштрою. Разом з тим, розуміння учасниками освітнього процесу того, що від них очікується, дає відчуття впевненості та, як правило, позитивно впливає на дисципліну й атмосферу у закладі. До вироблення правил поведінки важливо залучати всіх учасників освітнього процесу, дотримуючись принципу взаємоповаги та мо­тивації позитивної поведінки.

Можливий алгоритм вироблення правил поведінки у закладі:

1.                  Встановлення «очікувань» щодо поведінки учасників освіт­нього процесу (створюємо ідеальну модель поведінки для усіх учасників освітнього процесу).

2.                  Розроблення правил (важливо забезпечити позитивну пове­дінкову мотивацію).

3.                  Ознайомлення з правилами поведінки учасників освітнього процесу, обговорення їх і, за потреби, коригування.

4.                  Затвердження правил.

5.                  Оприлюднення.

            Правила поведінки мають бути побудовані на позитивному сприй­нятті і, за можливості, не містити заборон чи опису покарань.

            Однак при розробленні формулювань правил поведінки треба враховувати, яких аспектів життя закладу вони стосуються. Адже питання безпеки потребують більш точних формулювань, у той час як правила, що стосуються поведінки та взаємодії у школі (або кла­сі), можуть бути сформульовані більш широко.

Приклад формулювання правил, що стосуються безпеки у закладі:

       Школа – територія, на якій не місце для зброї, вибухових або вогненебезпечних предметів та речовин; спиртних напоїв, наркотичних речовин, сигарет (електронних – також); шокерів, газових балончиків, ножів та інших небезпечних предметів.

Приклад формулювань правил, що стосуються поведінки та взає­модії у школі

           Висловлюй свої погляди, не зачіпаючи та поважаючи гідність і почуття інших людей;

Що треба пам’ятати при розробці правил поведінки у школі? 

1. Список правил не повинен бути занадто довгим. 

2. Правила мають бути такими, щоб їх легко було запам’ятати. 

3. Позитивність формулювань. 

4. Якомога загальніші формулювання (які можна наповнювати новим змістом разом з учнями, таким чином приймаючи їх і засвоюючи). 

Які основні розділи можуть бути у загальношкільних правилах 

 . Ми – у безпеці. Містить правила щодо фізичної та психологіч¬ної безпеки і може умовно стосуватися таких аспектів: бійки, штовхання 

 . булінг (цькування) 

 . дотримання правил безпеки (пожежна безпека, правила вимог охорони праці та безпеки життєдіяльності під час занять) 

 . безпечне використання навчального та спортивного обладнання 

 . Ми – ввічливі: ввічливо розмовляємо; 

 . чуємо вчителя; 

 . поводимось так, щоб чути своїх товаришів; 

 . піклуємось про те, що нас оточує (школа, навчальні кабі¬нети, книги, меблі тощо). 

 . Ми – старанні і наполегливі у навчанні: організаційні питання роботи школи; 

 . самоорганізація; 

 . робота на уроках та з домашніми завданнями. 

Які формулювання є вдалими при розробленні правил поведінки? 

 . серйозно ставитися до навчання; 

 . поважати цінності своєї школи; 

 . висловлювати свої погляди, не зачіпаючи гідності і почуттів інших людей; 

 . проявляти повагу до старших, піклуватися про молодших; 

 . учні й педагоги звертаються один до одного шанобливо.

Які формулювання є неприпустимими при розробленні правил поведінки?:

      все, що починається із слова «забороняється»

            уврок вважається закінченим після того, як вчитель оголошує про це. (Авт. – це порушення прав дитини)

           категорично заборонено самовільно розкривати вікна, сиді­ти на підвіконнях чи виглядати у відкриті вікна (авт. – в такому формулюванні правило стає схожим на правила в’язниці);

         учні мають право взяти в їдальню принесений з дому сніда­нок (надлишкова регламентація, що формує несприятливу атмосферу).

Приклад трансформації правил поведінки з заборонних у «позитивні»

Загальні правила поведінки у школі

Правила поведінки у школі (редагована версія)

Правила поведінки учнів базу­ються на законах України, по­становах Міністерства освіти та науки України.

Правила поведінки учнів базу­ються на чинному законодав­стві України.

Учень приходить у школу, за­ймає своє робоче місце, готує все необхідне навчальне при­ладдя до майбутнього уроку.

Учень приходить до школи за 10-15 хв. до початку навчальних занять, займає своє робоче міс­це, готує все необхідне навчаль­не приладдя до уроку.

Не можна приносити на тери­торію школи з будь-якою метою і використовувати будь-яким способом зброю, в т.ч. ножі, ви­бухові, вогненебезпечні речо­вини, алкогольні напої, цигар­ки, наркотики, а також токсичні речовини.

Школа – територія, на якій не місце будь-яким видам зброї, в т. ч. ножам, вибуховим, вогне­небезпечним речовинам, алко­гольним напоям, цигаркам, нар­котикам, токсичним речовинам.

Не можна без дозволу педаго­гів або медичної сестри (за уз­годженням з батьками) йти зі школи та її території в урочний час.

Йти зі школи та її території мож­на лише з дозволу вчителів або медичної сестри (попередньо узгодивши з батьками).

          Поряд із загальношкільними правилами поведінки рекомендуєть­ся розробляти правила поведінки для кожного класу. Останні до­слідження PISA показують, що кращий поведінковий клімат у класі сприяє досягненню вищих результатів у навчанні5

Головна умова – правила класу мають розроблятися учнями класу спільно. 

Правила поведінка (робоча угода класу) школи м. Гервурд, штат Аляска, США.

·                    Будь доброзичливим

·                    Поважай наш простір

·                    ВИКОНУЙ ЗОЛОТЕ ПРАВИЛО

·                    Підтримуй позитивне ставлення

·                    Розважайся!

·                    Золоте правило: стався до інших так, як би хотів, щоб ставились до тебе

            Дієвість правил поведінки можна промоніторити шляхом опиту­вання учасників освітнього процесу. Спостереження за поведінкою учнів у класах під час перерв та навчальних занять, у їдальні, кори­дорах також надасть інформацію, чи впливає наявність правил та їх знання кожним на загальну атмосферу у закладі. Однак, тут варто мати на увазі, що ефект від появи правил поведінки, якщо до цього про них не згадували, не буде раптовим. Культура поведінки фор­мується поступово.

 






Немає коментарів:

Дописати коментар